Eén op de acht basisscholen heeft geen leraar Lichamelijke Opvoeding. In Limburg is dat zelfs één op vijf. Sam & Heidi vinden L.O. wél een belangrijk vak en hebben samen met jouw een lijstje gemaakt.

Het groepsgevoel. De meeste activiteiten tijdens LO, afgezien van de mottige Biep- en Coopertest, remember, zijn groepssporten: voetballen, baseballen, volleyballen, het maakt van jongeren een echt team met een gemeenschappelijk doel. Tenminste als jongeren hun groep niet zelf mogen kiezen, zo om de beurt iemand bij het team roepen, zodat er op het laatste altijd zo nog twee dezelfde over blijven. Dat is niet groep bevorderend, maar gewoon: zielig.

Toch nog 'ns wat sport. Heel veel kinderen hebben het al druk met muziekschool, of gewoon met in de zetel hangen en op de playstation spelen dat ze niet meer aan sporten toekomen. Lichamelijk opvoeding is voor hen daarom heel belangrijk om zo toch nog 's minstens 2 u per week het ene been voor het andere te zetten en die ademhaling ietske omhoog te krijgen.


Niet allemaal, maar af en toe zijn leerkrachten Lichamelijke Opvoeding lekkere mannen of vrouwen.

Punten ophalen. Gebuisd worden op L.O., daar moet je meestal al heel veel voor doen: NIET doen in dit geval. Het is ook zo'n vak waarvoor als je een klein beetje moeite doet je minstens de helft krijgt. Ideaal dus om je puntengemiddelde wat op te krikken. En toch minstens 1 deftig cijfer op je rapport te hebben!

Belangrijk voor de seksuele ontwikkeling. De lessen L.O. zijn daarvoor van cruciaal belang! Ze zijn het moment om te vergelijken met andere leeftijdsgenoten en even te checken: ben ik wel normaal? Daarnaast is het ook ideaal om 'ns te kunnen kijken aan de overkant, en de leeftijdsgenoten van het andere geslacht wat beter in te schatten. De lessen L.O. zijn echt essentieel voor onze seksuele ontwikkeling.